piątek, 1 kwietnia 2011

co z tą akwarelą?

Jestem w tym temacie na bieżąco, cały czas odkrywam nowe rzeczy. Za każdym razem gdy sięgam po akwarele zaskakują mnie na nowo, są na swój sposób magiczne, każdy może się w nich odnaleźć. Choć krąży plotka, że technika ta trudna ja jednak uważam, że warto przejść przez ten etap frustracji dla późniejszych długich godzin przyjemności i zachwytu. Do dzieła:) A ważne rzeczy będą wyszczególnione pogrubieniem i zmianą koloru czcionki.




Zaczynam od przeniesienia pomysłu szybkim szkicem na papier akwarelowy. Co do papieru ja używam gramaturgi 300.  Taka grubość papieru pozwala na pełne szaleństwo. Można go swobodnie moczyć i nie marszczy się ani  nie wygina we wszystkie strony. Dla mnie ważna jest faktura papieru lubię chropowaty papier można na nim osiągnąć ciekawe efekty. Firmy nie będę wymieniać reklamy robić nie będę.

Mamy szkic, sam kontur ołówkiem ( po naszkicowaniu zawsze go lekko przecieram gumką chlebową by ślad ołówka był ledwo widoczny).

Szykuje materiały, wybieram pędzle oraz farby.

Z tych pędzli co widać używałam tylko trzech
1. pomarańczowego z syntetycznego włókna do rozprowadzania wody.
2. małego prostokątnego też włókna syntetyczne.
3. najmniejszego z ostrą końcówką do kilku detali.





Moje stanowisko wygląda tak. Pędzle arkusz papieru 2 pojemniki z wodą, mała paleta, akwarele w kostkach i ecolina.  Ważne jest by mieć dostęp do czystej wody. To technika wodna chcemy mieć czysty kolor potrzebujemy czystej wody. Ja używam 2 pojemników w jednym mam wodę do moczenia papieru w drugim płuczę pędzle.
W tej pracy wymyśliłam sobie, że chcę mieć napis. By ułatwić sobie sprawę zamaluję go taką maską. Ten preparat czasami się przydaje gdy nie chcemy martwić się o powierzchnie, które koniecznie chcemy mieć białe, lub po prostu chcemy się nimi zająć później.
Już mówię jak to działa. Ważne by maskę nanosić jakimś niepotrzebnym pędzlem. Preparat ma konsystencję podobną do sylikonu jednak schnie o wiele szybciej. Ja mam jeden pędzel specjalnie do tego preparatu. Przed przystąpieniem do malowania nanosimy maskę na wybrane powierzchnie i czekamy aż wyschnie. Po czym przechodzimy do dalszej pracy.




To zielone świecące to właśnie nasza maska o napis już nie muszę się martwić:) Moczę sobie papier na razie omijając samą postać, nią zajmę się za chwilę.
Stosuje technikę mokre na mokrym. Zaczynam od kolorów najjaśniejszych stopniowo przechodząc do ciemniejszych. W tym przypadku najpierw żółty potem dodaje swobodnie błękit.
Ważne jest by pamiętać o zasadzie od najjaśniejszego do najciemniejszego, bieli nie uzyskamy inaczej jak pozostawiając niezamalowaną powierzchnię. Bieli nie namalujemy później jak w przypadku farb olejnych. Musimy o nią zadbać na samym początku.




Po wyschnięciu przechodzę do malowania postaci. Dalej mokre na mokrym. Najpierw moczę miejsca, które mam zamiar pomalować w danym momencie, w tym wypadku twarz.

Podkreślam cienie pod oczami błękitem. Robię deseń na piżamie.

Pracuję nad twarzą i piżamą. Każdorazowo przed malowaniem zwilżam papier w miejscu gdzie będę malować. Trochę więcej czerwieni na nos a błękit na piżamę. Usuwam maskę z napisu jest już niepotrzebna. Jedna uwaga co do tej czynności. Niektórzy zlecają usuwanie maski gumką ja jednak robię to delikatnie palcem. Przy tak małej powierzchni nie ma strachu, że uszkodzi nam papier, jednak przy większych powierzchniach trzeba uważać. Maska ma bardzo dużą przyczepność i czasami przy jej zdejmowaniu zdejmujemy także kawałek papieru.




Dodaję trochę indygo by wzmocnić kontrast.
Dodaję fiolet na zacienioną część twarzy i na cienie pod oczami. Wykańczam oczy i czekam aż przeschnie. Na samym końcu podkreślam napis i gdzieniegdzie domalowuje linię.

Uwagi końcowe:
1. Akwarela to technika wodna, często wymieniamy wodę. czysta woda = czysty kolor.
2. Dobry papier to podstawa. Sensownie jest malować na grubszych papierach.
3. Intensywność koloru zależy od jakości farb, na początek wystarczą kolory podstawowe później można rozbudować paletę.
4. Czasami przydają się media tak jak maska ( płyn maskujący).
5.  Jest kilka technik malowania akwarelą: mokre na mokrym, technika suchego pędzla. 


To tyle obrazek gotowy.  Póki co dziękuję za uwagę. Jak są pytania chętnie odpowiem.
Przyjemnej zabawy z akwarelami:)

2 komentarze:

  1. Ania! Świetny blog o tematyce artystycznej :)
    Mam nadzieję i trzymam kciuki byś miała coraz więcej Gości na nim. Pozdrawiam
    G.P.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń