AKWARELA:(technika wodna)
1. Akwarela to technika wodna, często wymieniamy wodę. czysta woda = czysty kolor.
2. Dobry papier to podstawa. Sensownie jest malować na grubszych papierach, 250 g /m. Cieńsze papiery trzeba usztywniać przed podjęciem pracy, np. przyklejając je taśmą papierową do blatu stołu.
3. Intensywność koloru zależy od jakości farb, na początek wystarczą kolory podstawowe później można rozbudować paletę.Warto zadbać o dobre materiały.
4. Czasami przydają się media takie jak maska ( płyn maskujący). Do maski zarezerwujcie sobie jeden niepotrzebny pędzel, to medium niszczy włosie.
5. Po nałożeniu płynu maskującego czekamy aż dobrze wyschnie inaczej przyklei się do pędzla.
6. Płyn maskujący zdejmujemy gdy papier jest całkowicie suchy inaczej zerwiemy go razem z papierem.
7. Jest kilka technik malowania akwarelą: mokre na mokrym, technika suchego pędzla. 5. Po nałożeniu płynu maskującego czekamy aż dobrze wyschnie inaczej przyklei się do pędzla.
6. Płyn maskujący zdejmujemy gdy papier jest całkowicie suchy inaczej zerwiemy go razem z papierem.
8. Pędzli do akwareli używamy z miękkim włosiem. Często stosuje się pędzle z naturalnego włosia: kozy, sobola, wiewiórki. Zastępczo można stosować pędzle z nylonowym miękkim włosiem. Nie stosuje się natomiast szczeciniaków te nadają się tylko do olei czy farb akrylowych. Fenomenalne i bardzo uniwersalne moim zdaniem są pędzle do kaligrafii chińskiej. Dzięki specyficznej budowie można nimi uzyskać i grube plamy jak i cienkie kreski. Mnie zazwyczaj ten jeden pędzel wystarcza do namalowania całego obrazka.
FARBY AKRYLOWE: (technika wodna)
1. Jeżeli nie lubisz czyścić brudnej palety z akryli, a posiadasz drewnianą paletę, przed malowaniem, można do niej przyczepić folię przeźroczystą, którą po pracy wystarczy zdjąć z palety i nic nie trzeba czyścić:) bardzo wygodny i wypróbowany sposób.
2. Do akryli jako palety można użyć też płaskiego, dużego talerzyka ważne by był biały to nie zaburzy na gam kolorystycznych na palecie.
3. Gdy malujemy mamy co najmniej dwa pojemniki z wodą, w jednym płuczemy pędzle malując, a w drugim trzymamy pędzle których nie używamy. Unikniemy tym samym wysychaniu farmy na pędzlach. Pamiętajmy, że akryl schnie błyskawicznie. Przez to, że farba ta jest syntetyczna po zaschnięciu na pędzlu jest nie do usunięcia. Dbajmy o swoje narzędzia.
4. Akryle są bardzo wszechstronnymi farbami można nimi malować praktycznie po wszystkim: papier, drewno, płótno, plastik oraz na innych materiałach.
5. W zależności od założeń stosujemy i miękkie i twarde pędzle. Szczeciniaki stosuje się malując impastowo (czyli kładąc grube warstwy farby).
FARBY OLEJNE:
1. Tak jak przy akrylach szczeciniaki stosujemy do impastów a laserunki kładziemy miękkimi pędzlami.
2. Zazwyczaj malujemy techniką od cienkiego do tłustego inaczej mówiąc, zmieniamy media w trakcie pracy z tymi farbami. Do pierwszych warstw obrazu farbę rozcieńczamy sykatywą z terpentyną (niektórzy stosują samą sykatywę) w trakcie dalszych etapów pracy dodajemy coraz więcej oleju lnianego, w ostatnich etapach sykatywy czy terpentyny nie dodajemy w ogóle. W przeciwnym razie możemy rozpuścić spodnie warstwy farby na obrazie. Ja często laserunki kładę mieszając farbę z samym olejem.
3. Są tacy co preferują malowanie obrazu praktycznie bez dodatkowych mediów. Malują samą farbą olejną. Terpentynę stosując jedynie do czyszczenia pędzli.
4. Malować możemy na różnych podłożach od zagruntowanych kartonów począwszy a na blejtramach skończywszy. Jedni wolą bardziej elastyczne podłoże jak blejtram, a inni wolą twarde podłoże typu zagruntowana deska. Bądź deska pokryta materiałem.
RYSUNEK:
1. Przy rysowaniu waloru pomocne jest przymrużenie oczu wtedy wbrew pozorom więcej widać:) Szczegóły robią się niewyraźne można skupić się na światłach i cieniach.